حسین نوروزی؛ مبینا رحمانی گوهر؛ حسین ایمانی پور
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 401-417
چکیده
هدف: با توجه به تغییراتی که در سالهای اخیر در روند کسبوکارها اتفاق افتاده، توجه به مقوله هوش تجاری موضوع مهمی شده است. لذا پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ابعاد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی با درنظر گرفتن نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در کسبوکارهای گردشگری میپردازد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی ...
بیشتر
هدف: با توجه به تغییراتی که در سالهای اخیر در روند کسبوکارها اتفاق افتاده، توجه به مقوله هوش تجاری موضوع مهمی شده است. لذا پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ابعاد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی با درنظر گرفتن نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در کسبوکارهای گردشگری میپردازد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ماهیتی توصیفی-پیمایشی دارد. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان و مدیران بازاریابی شرکتهای گردشگری در شهر تهران بودند. بهمنظور گردآوری دادهها 300 پرسشنامه به روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس بهصورت آنلاین و حضوری توزیع و با حذف پرسشنامههای مخدوش و بیتفاوت، 253 پرسشنامه تحلیل گردید. تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS 26 و Smart PLS 3 استفاده گردید.یافتهها: یافتهها نشان داد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد و مدیریت ارتباط با مشتری نقش میانجی را در این رابطه ایفا میکند. این موضوع نشان میدهد یکی از راههای بهبود عملکرد بازاریابی و ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای مدیران استفاده از هوش تجاری میباشد.اصالت/ارزشافزوده علمی: در دنیای بسیار رقابتی امروز، کیفیت و به هنگام بودن اطلاعات تجاری در سازمانها تفاوت بین بقا و ورشکستگی را مشخص میکند. همچنین به اهمیت بسیار زیاد هوش تجاری و نقش مهمی که این مفهوم میتواند در بهبود عملکرد بازاریابی سازمانهای تجاری داشته باشد، کمتر پرداخته شده است. لذا نتایج پژوهش حاضر میتواند به بهبود عملکرد بازاریابی شرکتهای گردشگری با بهکارگیری هوش تجاری منجر شود.
حسین نوروزی؛ سهیلا خدامی؛ زهرا عبیدی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 371-386
چکیده
هدف: این تحقیق به بررسی تاثیر هوش تجاری بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش میانجی تسهیم دانش، نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی میپردازد.روششناسی پژوهش: پژوهش ذیل از نظر هدف، از نوع کاربردی است. از آنجاییکه این پژوهش به بررسی رابطه چند متغیر بطور مثال، رابطه متغیر هوش تجاری بر عملکرد شرکت میپردازد و به نه دستکاری آنها پرداخته میشود، ...
بیشتر
هدف: این تحقیق به بررسی تاثیر هوش تجاری بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش میانجی تسهیم دانش، نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی میپردازد.روششناسی پژوهش: پژوهش ذیل از نظر هدف، از نوع کاربردی است. از آنجاییکه این پژوهش به بررسی رابطه چند متغیر بطور مثال، رابطه متغیر هوش تجاری بر عملکرد شرکت میپردازد و به نه دستکاری آنها پرداخته میشود، از نوع تحقیق توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کسب و کارهای کوچک و متوسط در استان تهران است. روش گرد آوری دادهها پرسشنامه است.تعداد گویههای پرسشنامه 42 عدد است که حجم نمونه آن 202 پرسشنامه است که همه این تعداد به درستی تکمیل شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS و PLS 3 استفاده گردید.یافتهها: این تحقیق دارای 7 فرضیه است که در این بین تمام فرضیات تحقیق 5 فرضیه تایید شدهاند و یافتهها نشان میدهد که هوش تجاری بر تسهیم دانش مزیت رقابتی و عملکرد شرکت تاثیر گذار است. این موضوع نشان دهنده این است که مدیران در راستای بهبود عملکرد، افزایش توانایی خود در پاسخ به مخاطرات و چالشهای بیرونی به اجرای هوش تجاری در سازمان خود توجه کنند. همچنین یافتههای این تحقیق نشان میدهد که تسهیم دانش بر مزیت رقابتی ، مزیت رقابتی بر عملکرد شرکت تاثیر گذار است.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که بکارگیری هوش تجاری در سازمان و کسب و کارهای کوچک و متوسط منجر به افزایش عملکرد، کسب مزیت رقابتی، افزایش به اشتراک گذاری دانش خواهد شد. این پژوهش میتواند به سازمانها در راستای بکارگیری هوش تجاری در فعالیتهایشان بصورت تخصصیتر کمک نماید.
حسین نوروزی؛ رسول نصرتپناه؛ اسماعیل اسماعیلپور
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 278-296
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان از طریق نقش میانجیگری نوآوری مدل کسبوکار و مزیت رقابتی پایدار و تعدیل گری پویایی محیطی درک شده میباشد.روششناسی پژوهش: ﭘﮋوﻫﺶ حاضر از لحاظ هدف کاربردی و ماهیتی توصیفی-پیمایشی دارد. جامعه آماری پژوهش، مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در استان تهران ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان از طریق نقش میانجیگری نوآوری مدل کسبوکار و مزیت رقابتی پایدار و تعدیل گری پویایی محیطی درک شده میباشد.روششناسی پژوهش: ﭘﮋوﻫﺶ حاضر از لحاظ هدف کاربردی و ماهیتی توصیفی-پیمایشی دارد. جامعه آماری پژوهش، مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در استان تهران بودند. حجم نمونه با نرمافزار G-Power 3 222 نفر تعیین شد. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد و روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس با یک پیمایش آنلاین استفاده شد و 218 پرسشنامه محقق گردید. مدل پژوهش نیز مبتنی بر رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS نسخه 3 تجزیهوتحلیل شد.یافته ها: یافته ها نشان داد قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان تاثیر مثبت و معناداری دارد و نوآوری مدل کسبوکار این رابطه را میانجی نمود. پویایی محیطی درک شده نیز فقط روابط بین قابلیتهای پویا با "نوآوری مدل کسبوکار، مزیت رقابتی پایدار و عملکرد شرکت" را تعدیل نمود.اصالت/ارزش افزوده علمی: نقش قابلیتهای پویا ضرورتی استراتژیک جهت هدایت، پشتیبانی و مدیریت منابع در راستای خلق مزیت رقابتی پایدار و دستیابی به عملکرد برتر میباشد و بینشی کلیدی برای مدیران ایجاد میکند تا به واسطه آن با کنار گذاشتن رویکردهای سنتی، با تمرکز بر شایستگیهای محوری، جایگاه خود را در بازار تقویت نمایند.